Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
Bemanning van de Gloria

Delfsail en haar historie

Over DelfSail | Gepubliceerd op [node:publish-date]

Delfzijl en Eemsmond maken zich op voor de zevende editie van DelfSail. Burgemeester Ivo Opstelten kwam in 1986 hoogstpersoonlijk met het idee het evenement in Delfzijl te organiseren. In de 38 jaar daaropvolgend is DelfSail uitgegroeid tot een ongekend spektakel dat de stad Delfzijl, de regio én de provincie Groningen vol op de kaart zet. Hier lichten we een aantal hoogtepunten van voorgaande edities uit.

1986

De eerste DelfSail als ‘try-out’


Eerste editie in een half jaar tijd georganiseerd door bestuurders en vrijwilligers vanuit de Gemeente Delfzijl, Zeevaartschool, Baggerschool en Havenschap met vele anderen.

Initiatief ontstaan tijdens bezoek aan Sail Amsterdam in 1985 van toenmalige burgemeester, gemeentebestuur, nautici en directie nautische opleidingen in Delfzijl. Maar ook door ontmoeting met leden van de Sail Training Association Netherlands (= STAN, opgericht in 1985).

In opzet kleinschalig, maar een opmaat naar volgende edities en direct omarmd door de hele bevolking, jong en oud.

Bijzonder: de burgemeester moest op een brancard aan boord van Hr.Ms. Urania gebracht worden vanwege zijn hernia. Maar hij wilde toch absoluut aanwezig zijn tijdens deze aller eerste Parade of Sail in Delfzijl!

350.000 bezoekers

1991

Romantiek en protocol


  • Delfzijl als finish van de Cutty Sark Tall Ships Races, georganiseerd door de Engelse Sail Training Association in samenwerking met DelfSail en Delfzijl.
  • Compleet met alle protocollaire zaken die daarbij horen Samenwerking/uitwisseling met de andere vier havens in de Race uit Engeland en Ierland.
  • Samenwerking/uitwisseling met de andere vier havens in de Race uit Engeland en Ierland
  • Italiaanse Marine met ‘Amerigo Vespucci’ arriveert separaat - 3 dagen voor het evenement -en maakt geen onderdeel uit van de race. Maar heeft wel 450 jonge officieren aan boord!
  • Veel romances ontstaan en er volgt na een paar jaar zelfs een huwelijk tussen een Delfzijls meisje en een Italiaanse Cadet (= officier in opleiding). Dit huwelijk wordt later gesloten in Delfzijl en ze gaan wonen in Italië!

650.000 bezoekers

1998

Emotionele ontvangst tijdens Sail In


  • De bemanning op de ‘Gloria’ - van de Colombiaanse Marine - brengt al zingend een saluut aan de haven van Delfzijl, onvergetelijk en emotioneel moment voor velen. Staande op de ra’s en gekleed in geel, blauw en rood, de kleur van hun nationale vlag!
  • Ook door de komst van dit schip zal er een huwelijk met een Delfzijls meisje ontstaan een paar jaar later. De bewuste Cadet wordt in 2002 (wanneer deze al in Nederland woont) gevraagd voor de promotiecampagne van DelfSail 2003. DelfSail verbindt!
  • Russische kinderen van het Tall Ship ‘Yuniy Baltiets’ hebben het Groningse Volkslied ingestudeerd op hun accordeons, speciaal voor de burgemeester.

950.000 bezoekers

2003

Opnieuw bijzondere Tall Ships


  • De deelnemende vloot wordt steeds groter en de lijst van bijzonderheden langer.
  • Dit keer is het vooral de Indonesische ‘Dewaruci’ waar de langste rijen staan. Met hun wervelende dans, muziek en kleurrijke kleding stelen zij absoluut de show. Maar ook de Mexicaanse ‘Cuauhtemoc’ is zeer geliefd bij de bezoekers en vooral bezoeksters!
  • Vier zusterschepen uit Rusland en Polen liggen in twee blokjes van twee achter elkaar aan de kade. Een van de vier komt helemaal uit Vladiwostok aan de Aziatische kant van Rusland
  • Vanwege de start van de Tall Ships Race (DelfSail vindt dan plaats voorafgaand aan deze race) en het getij vertrekt de hele vloot rond middernacht. Een heel bijzondere ervaring met begeleiding van het vuurwerk en een volle maan boven de haven!

950.000 bezoekers

2009

Hare Majesteit Koningin Beatrix, Royal Wagenborg en DelfSail


  • De historische replica HMS ‘Bounty’ komt uit de Verenigde Staten naar DelfSail, zij is een enorme publiekstrekker. Op diverse momenten moet de politie de kade bij het schip afsluiten zodat er daarna weer doorstroming ontstaat
  • Tot vreugde van velen keert de ‘Capitan Miranda’ terug naar Delfzijl en worden de trommelaars weer ‘losgelaten’! Bovendien geven een aantal cadetten van het schip nu ook demonstraties tango dansen, wat zeer gewaardeerd wordt!
  • Hare Majesteit Koningin Beatrix verricht  - onder grote belangstelling - de doop van de 'Beatrix', op dat moment het nieuwste schip van Royal Wagenborg.  Aansluitend mogen vier kapiteins aan haar worden voorgesteld. Een van hen is de Amerikaanse Captain Robin Walbridge van de HMS ‘Bounty’. Naast de kapiteins die strak in het uniform staan, is hij daar informeel en relaxed aanwezig en nauwelijks onder de indruk. De Koningin schijnt hem wel te waarderen gezien het ongedwongen gesprek dat volgt. Dramatisch genoeg vergaat dit mooie schip een paar jaar later tijdens de hurricane 'Sandy'aan de Oostkust van Amerika, waarbij deze ervaren kapitein tragisch om het leven komt. Dit ongeluk lijkt op de historische tijden van de zeilvaart, toen houten schepen zeer regelmatig vergingen. In die oude tijden was er weinig sprake van romantiek, maar wel van keihard werken in barre omstandigheden. Veel mensen lieten hun leven toen op zee.
  • De ‘Lord Nelson’ uit Engeland is speciaal gebouwd voor  mensen met lichamelijke beperkingen  Er worden een aantal demonstraties gegeven over de mogelijkheden om ondanks dat, toch mee te kunnen zeilen. Hiermee komt het varen op een Tall Ship ook voor deze speciale doelgroepen binnen bereik.
  • Onze eigen trots, de Clipper ‘Stad Amsterdam’, vertrekt na afloop van DelfSail 2009 voor een lange reis om de wereld in de sporen van Darwin. Wat we allemaal kunnen volgen op de televisie in de maanden erna.

500.000 bezoekers

2016

DelfSail is meer dan Tall Ships


  • In deze editie waren het vooral de Noren, Polen en Russen die goed vertegenwoordigd waren naast de Nederlandse schepen. Nederland bezit een van de grootste particuliere vloten van historische windjammers, die vaak op de Oostzee varen, in het Engelse kanaal en rond Scandinavië.
    Ook bezoekt de ‘Oosterschelde’ regelmatig de Kaap Verdische eilanden tijdens onze winter, vaart de ‘Europa’ jaarlijks bij Antarctica in diezelfde tijd en zijn er schepen die naar Spitsbergen gaan in onze zomer. Alles met betalende gasten en/of trainees. Een flink aantal van deze schepen bezoekt in de zomer ook (veelal Europese) Sailevenementen om hun inkomsten te vergroten. Dan worden er met name korte tochten gemaakt voor relatiemarketing met bedrijven. 
  • Ook tijdens DelfSail 2016 was een grote vloot van historische Nederlandse zeilschepen aanwezig in de Eemshaven, om gasten aan boord te nemen voor de Parade of Sail naar Delfzijl. En om in de daarop volgende dagen relatievaarten te maken, ook met individuele gasten.

  • Wie DelfSail zegt, zegt ook ‘Varend Erfgoed’, een belangrijke pijler van het evenement. Met prachtige replica’s en/of historische schepen van particuliere eigenaren (die soms zelfs op hun schip wonen) vormen zij een graag geziene aanvulling bij de grote Sail-evenementen. Hier komen de schepen vanuit Behoudsverenigingen aan bod, met soms kleurrijke opvarenden en historische Nederlandse scheepstypen. Zonder het Varend Erfgoed is geen Sail compleet!
  • Maar ook de optredens van (bekende) artiesten vormen een ware trekpleister voor het publiek, hoewel de veiligheidsmaatregelen steeds stringenter worden. Dat geeft de organisatie soms veel zorgen, soms wat minder. De sfeer van een Sail wordt mede gemaakt door de omlijsting van het programma.
  • Trainees vormen een onlosmakelijk geheel met de realisatie van een Sailmanifestatie. Het gaat juist om de jongeren, die in een nautische setting de fijne kneepjes leren van het zeilen met een groot Tall Ship. Maar ook op de proef worden gesteld bij heel slecht weer, om hun angsten te overwinnen en aan teambuilding te werken, soms zelfs samen met een buitenlandse bemanning. Wanneer ze van boord gaan zijn er vriendschappen voor het leven gesloten en is er meestal een heftig afscheid. Als je afhankelijk bent geweest van elkaar tijdens slecht weer, zeeziekte en andere zaken, komt het erop aan wie je echt bent. En op wie je kunt vertrouwen. Daarom is sailtraining en het supporten van trainees op de deelnemende schepen zo belangrijk voor onze organisatie. Het kan je vormen voor je hele verdere leven!
Afbeelding
Optreden van de Common Limits op het hoofdpodium van DelfSail
The Common Linnets op het hoofdpodium van DelfSail